Patientenkäter

Här hittar du resultatet av vår senaste patientenkät.

Vi vill gärna veta vad du som varit på någon av våra närakuter tycker om den vård som du eller ditt barn fick hos oss. Därför genomför vi med jämna mellanrum patientenkäter.

Patientenkäten genomfördes under april 2025 och alla som svarade på enkäten är anonyma. Man kunde svara digitalt via QR-kod eller via ett  invånarutskick på 1177. 

Resultatet av enkäten

1583 personer svarade på enkäten (i jämförelse med 666 personer 2023). De fick möjlighet att ange hur nöjda de var med omhändertagandet på närakuten. Patienterna svarade på frågorna genom att välja ett nummer mellan 1 och 5, där 1 betydde "Nej, inte alls" och 5 betydde "Ja, helt och hållet". 

1. Under ditt/ditt barns besök, var du delaktig i besluten om din vård i den utsträckning som du önskat?

  1. (nej, inte alls): 5 procent (2023: 6 procent)
  2. 7 procent (2023: 4 procent) 
  3. 13 procent (2023: 10 procent) 
  4. 28 procent (2023: 16 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 41 procent (2023: 44 procent)

Ej aktuellt/har ingen uppfattning: 6 procent

2. Under ditt/ditt barns besök, fick du möjlighet att ställa de frågor du önskade?

  1. (nej, inte alls): 3 procent (2023: 5 procent) 
  2. 5 procent (2023: 3 procent) 
  3. 12 procent (2023: 6 procent) 
  4. 29 procent (2023: 16 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 50 procent (2023: 60 procent)

3. Anser du att du/ditt barn fick tillräcklig hjälp med smärtlindring under närakutsbesöket?

  1. (nej, inte alls): 9 procent (2023: 11 procent) 
  2. 6 procent (2023: 4 procent) 
  3. 8 procent (2023: 7 procent) 
  4. 15 procent (2023: 8 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 33 procent (2023: 19 procent)

Ej aktuellt/har ingen uppfattning: 29 procent

4. Bemötte personalen dig/ditt barn med omsorg och medkänsla?

  1. (nej, inte alls): 4 procent (2023: 4 procent) 
  2. 5 procent (2023: 4 procent) 
  3. 11 procent (2023: 9 procent) 
  4. 24 procent (2023: 16 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 55 procent (2023: 66 procent)

5. Kände du att du/ditt barn var tryggt och blev väl omhändertaget under närakutsbesöket?

  1. (nej, inte alls): 4 procent (2023: 6 procent)
  2. 5 procent (2023: 4 procent)
  3. 12 procent (2023: 9 procent)
  4. 23 procent (2023: 16 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 55 procent (2023: 63 procent)

Ej aktuellt/har ingen uppfattning: 29 procent

6. Fick du tillräcklig information om varningssignaler att vara uppmärksam på beträffande din/ditt barns sjukdom/hälsotillstånd?

  1. (nej, inte alls): 11 procent (2023: 6 procent) 
  2. 7 procent (2023: 5 procent) 
  3. 14 procent (2023: 9 procent) 
  4. 21 procent (2023: 18 procent)
  5. (ja, helt och hållet): 37 procent (2023: 50 procent)

Ej aktuellt/har ingen uppfattning: 10 procent

7. Skulle du rekommendera närakuten till någon i samma situation? 

  • Ja: 73 procent (2023: 81 procent) 
  • Nej: 17 procent (2023: 17 procent)
  • Kan eller vill inte svara: 10 procent (2023: 2 procent)

Varför skulle du inte rekommendera denna närakut till någon i samma situation? 

"Mer information om uppskattad väntetid de olika stationerna medför skulle kännas tryggare."

"Visade sig att jag inte kunde ta de prover jag hade behövt på närakuten. Skulle sökt mig till vanliga akuten direkt."

"Sitter och väntar på röntgen i 3 timmer. SEN får jag veta att röntgen inte blir av utan att jag måste komma tillbaka morgonen efter."

Varför skulle du rekommendera denna närakut till någon i samma situation?

"Jag fick snabb, vänlig och professionell hjälp."

"Snabb mottagning, vänlig och respektfull personal och professionellt bemötande
Och kunnig!
Blev väldigt bra omhändertagen!!!
Eloge till personalen!!"

"Nu kan jag rekommendera denna närakut. Det kunde jag absolut inte tidigare. Det har blivit mycket bättre."

Vad händer nu?

Först och främst vill vi tacka alla som har hjälpt oss att förbättra närakuterna genom att svara på enkäten. Vi utvärderar resultaten och använder era åsikter för att göra vården på närakuterna bättre.